Rabu, 5 Ogos 2009

SEHEH

SMK KABOGAN 1994-2009 ( Catatan Buat: SANADI BIN SAAD )
Saya sudah boring kehilangan kawan/rakan seliberganti..
Namun semua ini adalah lumrah kehidupan.. SMK Kabogan yang begitu kerdil ini tidak lari daripada keadaan ini. Tahun 1994 seolah-olah baru semalam berlalu.. Saya dikelilingi ramai rakan yang begitu memahami bahkan mereka antara yg terbaik pernah saya temui..Cg SANADI SAAD..asal P.Pinang..nama ini tidak akan hilang begitu saja. Saya mengenalinya bahkan ba pepatah orang sini LUAR DAN DALAM saya dah kenal dia..Ia ada kelebihan..pahit manis bersama dia da dialami bersama. Pernah lagi memberitahu ketika itu masa menamakan anaknya yang pertama..dia kata MOHD AMAR TAQILUDDIN ada kaitan dgn kwn baiknya Cg Amar.. Sy kata oklah tu…Ia da berlalu 10 tahun yg sudah. Saya pasti dia akan kembali ke Semporna tanah tumpah semangkuk darahnya ketika mincing di TAKOT MENAMPILIK…. Ketika saya menulis ruangan ini, Nampak begitu jelas suasana ketika kami sama sama beraktiviti di SMK Kabogan. Apapun selama ini saya masih mengingati mereka.. Walaupun daif, SMK Kabogan ketika itu adalah syurga bagi kami..Semua kerja digalas bersama..Memancing bersama, berkaraoke bersama… bermain bersama ..apa2pun kna dibuat bersama.. Pernah sekali kami menganjur pertandingan memasak Kemahiran Hidup.. Satu Kabogan terbau wanginya masakan pelajar2 ketika itu.. Darman, boss kami ketika itu.. Cg Sanadi selalu sebut Abang Darman..( Skrg Darman dah jdi Pegwi Pelajaran Tawau ) Sanadi faham sangat Cg Darman ni dari A-Z dgn gaya kalau dia bercakap SEBIJI mcm cg Darman… Saya hanya ketawa ketika itu… Dia selalu dgn Ust Zikri mcm udang dengan mee. Kantin kita!!!! Ada atau tak ada kelas saya akan ikut.. Dari Surya sampai ke Dunhill rokok tetap hisap sama2..Skrg dia da tak hisap langsung… Masa tu yg hisap rokok ramai.. Saya, Sanadi, Zikri, Sahidani ( Pensyarah da..) Hashim..Hamzah, Osman Jumadi.. Abang Darman tak hisap… tu je.. Satu kantin mcm bakar ubat nyamuk punya bnyk asap… Stngah jam pas tu sanadi p bayar.. Pida ( Kantin) Masuk account BOSS ya…. Apa lagi bila Darman kira 50 rnggt.. baru 1 karipap ja dgn 1 nescafe dia minum.. . Saya hnya tersenyum bila teringat semua ini.. Tengku Nazri Tengku Anang.. ini org susah nak marah.. tapi bila merah da muka ala sampai juga tangannya pd pelajar… Sanadi memang kamcing habis dengan dia… Adalah pula toh…..!!! ni istilah bila bini mengandung… Kami sayang dgn Tengku satu ni… dia ikut saja apa kitaorang buat.
Sanadi kata.. kalau Cg Darman rambut serabut jangan tegur dia gaduh pula dgn bininya tu…. Tapi kalau SMART dgn Play Boynya …… Nah NESCAFE satu!!!!! Dia bayar semua…. Oklah masih bnyak kenangan manis bersama mereka, kita jumpa lagi dilain catatan.. By

7 ulasan:

Hamzah berkata...

Salam, Cikgu Said...

Dengar kata, Cikgu Senadi sekarang berada di Kedah dimasih lg. mengajar tapi tak se-sehat dulu. "Masalah Jantung", mungkin terlalu banyak isap rokok atau usia sudah mau jadi emas,,ntahlah.

Apa2 pon, saya jugak merindui kawan2 lama seperti Cikgu Mizrimi,Fadzil,Ismail dll. Semua geng2 ini memang telah meninggalkan memori yg indah kepada kita semua.

Saya doakan,panjang umur kpd kawan2 dan semoga murah rezeki.

Unknown berkata...

assalamualaikum cgu said...

huhu...baca apa y cikgu cakap ni buat sy indu sangat2 ngn sekolah dulu...
sdh stahun 6bulan x balik...rindu sangat2 ngn kg...apa lagi ngan sekolah tu....paling best time batch kami sbb smua cikgu tu ada...kan cikgu??insyaAllah raya ni sy balik KABOGAN:)...rindunya...

Amil_Uggak berkata...

Salam cikgu Said,

Mungkin Cikgu Said kurang mengenali saya kerana tidak berkesempatan menjadi anak murid cikgu said. Maklumalah saya antara pelajar2 yang terawal jugalah belajar di SMK Kabogan (Tahun 1991-1993).Oleh kerana pada masa itu, SMK Kabogan hanya setakat tingkatan 3 maka terpaksalah sambung tingkat 4,5 di SMK Abdullah.

Everbody love Cikgu Sanadi, cikgu Sanadi bekas cikgu saya sepanjang tahun 1991-1993. Dan dia memang seorang cikgu yang memahami dan pandai menyesuaikan diri dengan budaya masyarakat kita di Semporna. Dan Cikgu Amar sahabat cikgu Sanadi 2 adalah bekas Cikgu Englisah Language dan Cikgu kelas saya. Cikgu Tengku Nazri Cikgu Bahasa Melayu, Ustazah Ghuzni ,Pendidikan Islam (melanjutkan pelajaran ke UIA), Cikgu Ismail Awang Kechik(orng Perak), Cikgu Sabardin(Cikgu paling garang), Cikgu Suffiah(duluh tak bertudung,comel orangnya) kawin dengan Ustaz Fadzil(klu tak silap), Cikgu Rasul(dah Jadi kontraktor).

Kepada Cikgu Said teruskan mendidik anak bangsa kita, lets makesure anak Semporna menjadi sempurna. SEMPURNAKAN SEMPORNA KU


Untuk Cikgu2 saya ini,
Terlalu sukar untuk saya nyatakan dengan kata2 betapa berterima kasih saya dengan segala tunjuk ajar Cikgu. Harap2 cikgu2 dapat menghubungi saya. Currently, i stay at Pandan Indah,KL.Miss u all so much.

Selamat berpuasa


Amilasan @ Amil Bin Uggak
Pandan Indah,KL.
014-6450125

Amil_Uggak berkata...

Everybody love cikgu sanadi..

Cikgu Sanadi bekas cikgu saya, sepanjang tahun 1991-1993,masa 2 SMK Kabogan hanya menyedikan pendidikan sehingga tingkatan 3. So, terpaksalah sambung sekolah di SMK Abdullah.

Cikgu Sanadi, cikgu kesayangan pelajar2nya termasuklah saya. Beliau adalah guru kelas saya semasa saya berada di tingkat 3A.

Cikgu2 yg pernah mendidik saya, Cikgu Sanadi mengajar Sejarah, cikgu Tengku Nazri mengajar Bahasa Melayu(cikgu yg sentiasa prihatin), cikgu Amar(cikgu kelas saya tingkatan 2 nampak lembut tapi tegas) sahabat cikgu Sanadi ni mengajar English language, Cikgu Ismail Awang Kechic(saya pernah tidur rumah cikgu ni semasa beliau masih bujang dan mengajar di SMK Kabogan, kalau tak silap saya cikgu ni orang Perak), Cikgu Sofia(orangnya manis dan sentiasa ceria) kalau tak silap saya kawin ngan Ustaz Fadzil. cikgu Abdul Rasul Husin(dah jadi contractor, abg kepada sahabat baik saya Mad Taip Husin)dan beberapa orang cikgu yang saya lupa nama tapi oranya saya kenal. Cuma saya unlucky kerana tidak sempat jadi anak murid cikgu said

Sepertimana Cikgu Said, saya juga merindukan cikgu sanadi dan ex-cikgu2 saya ni.

Kepada cikgu said, teruskan mendidik anak bangsa kita, anak2 bangsa kita masih jauh ketinggalan. Cabaran semakin hari semakin hebat, world without boundaries.

Teruskan mendidik anak-anak kita
Sempurnakan Semporna ku


Amil Bin Uggak
Pandan Indah,KL
0146450125

EadmasaREKA berkata...

SMK Kabogan ada kehebatan dan sejarah tersendiri.. Terlalu banyak peristiwa untuk kita kongsi bersama..Saya amat sayang dan dah sinonim dengan SMKKS. Terima kasih kepada para pengunjung blog ini terutama guru2 dan bekas pelajar kesayangan di SMKKS. Amil wlpn tidak seberapa kenal tapi saya tau saya rapat dengan keluarganya..Begitu juga Farizan wlpn agak nakal disekolah tapi saya tau ia boleh membina keluarganya dengan baik. Saya kenal keluarganya serta adik2nya yang masih sekolah, mereka ini adlah antara pelajar yang mempunyai kelebihan tersendiri..Kalau da masa hubungilah cg di Semporna, kita boleh berbicara panjang lebar...
Apa pun tq atas sokongan anda semua...Ingat satu pepatah.. Dimana tanah dipijak disitu langit dijunjung.. Ok pi mai pi mai tang tu.. Kamu kena balik ke Semporna akhirnya..

MUHADI HJ. MAJID berkata...

Assalamualaikum toh!, cerita pasal sehe lama kita - cikgu Sanadi, yang aku ingat tengah dia ajar budak-budak PJK di padang SMK. Kabogan, tiba-tiba dia sakit dada (serangan jantung). Masuk bilik Mizrimi (PK. Kokum) rehat pakai aircond. Lepas tu, bawa hospital Semporna. Waktu dia dirawat di Hospital Besar Tawau, sempat juga jenguk dia. Moga-moga pada masa ini dia sihat, dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki.

Insya-Allah masa cuti nanti, saya pigi UUM - Kedah, manalah tau kot-kot jumpa dengan hamba Allah yang seorang ini. Masih lagi teringat misai tebal cikgu Sanadi.

Sebenarnya masih banyak cerita tentang SMK. Kabogan yang pernah saya jejaki selama 10 tahun 5 bulan.

Sekian, jumpa lagi.

EadmasaREKA berkata...

Saya suka dengan cerita2 kawan lama, Semuanya kenangan mengusik jiwa.. Lucu, sedih, dan macam2 lagi.. Saya pun heran kemana diorang lain.. Mezrimi, Amar, Basardin, Hashim Fadir, takkan tak tengok blogger atau internet.. Senyam saja diorang ni...Harap2 timbullah seorang dua ini tidak tak timbul2 langsung.. he...he...
Tma Ksh..

PERKHIDMATAN

BANNER, BANTING, SIGNBOARD ( LIGHTBOX )
PAPAN TANDA PROJEK, T-SHIRT PRINTING, STICKER KERETA, Road sign

KAD JEMPUTAN ABM, KAD jEMPUTAN, PHOTO EDITING
( Alat Bantu Mengajar )
DAN LAIN-LAIN

Ini Saya "EadMasareka"

Ini Saya "EadMasareka"
Falsafah Hidup: Kita sudah dikurniakan kebijaksanaan oleh Allah S.W.T. Gunakanlah sebaik-baiknya

Apakah Erti Seni

SENI ITU SUATU YANG INDAH DILIHAT DAN DIBAYANGKAN, SERTA DAPAT MENYENTUH HATI ORANG YANG MENIKMATINYA. Seni merupakan karya yg muncul dari isi hati dan jiwa atau fikiran dan inspirasi!
Jadi seni yang saya fahami mungkin tidak akan sama dengan seni yang orang lain tangkap, atau juga berbeza dari yang ingin diungkapkan oleh pembuat karya itu. Semua bergantung kepada pengalaman pribadi dan kedekatan kita dengan objek yang terlukis atau terpahat (tercetak). Kita selalu beranggapan bahawa seni itu kadang2 boleh membuatkan kita lalai..Namun pada saya seni yang datang dari hati kita akan melahirkan keinsafan betapa agungnya karya yang Allah SWT ciptakan untuk kita.. Fikirkan berrsama.................Dengan adanya seni dunia ini begitu indah sekali.. Bayangkanlah jika seni ini tiada.. Warna adalah satu cabang seni.. Bayangkan jika warna-warna ini lenyap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MASAREKA & KRU

MASAREKA & KRU
The Truly Designer

Bebe

Bebe
3 Tahun kerja berat...hehehe..

KEDAI

KEDAI
MASAREKA SHOW

SHOW

SHOW

Banner & Banting Kahwin

Banner & Banting Kahwin

Contoh2 Banner

Contoh2 Banner

BACKDROP

BACKDROP

NAMECARD

NAMECARD

MasaJOB

MasaJOB

CarSticker 2

CarSticker 2

Ubahsuai

Ubahsuai

Masareka Carsticker

Masareka Carsticker
Perkhidmatan Sticker Kereta

Ikbal

Ikbal
Pelajar kesayangan dah jadi artis

Cg Terminator

Cg Terminator